Mari Menari!!

Jumaat, 18 November 2011

Lawatan RTM,K.Sabun dan K.Coklat...

Wei,,,,, korang tau ta best g 3 tempat nie.... Nie la first time skolah membenarkan pelajar membuat lawatan kat luar...  Mula-2 aq tak tau pasal Lawatan nie... Tapi PN.Chan ajak aku then aku setuju laaa.. xD besttttt..!!! nnti aq tnjk gmbr-2 dari RTM , K.Sabun dan K.Coklat.. Opsss Sorry ek kengkawan aq just boleh tunjuk gmbr sikit demi sikit korang x kisah kan? yehhh gitu la.. Aq tau korang baek sebab tu x kesah sngt knnn... :D jdi aku tunjuk satu gmbr kat RTM dulu k.. Tapi bersama kawan-2 0key... Jdi tngok scara teliti jgn terlepas pandang... Nnti korang marah aq plak sedih la aq..

Rabu, 16 November 2011

Mira,,Ina,,Yaya,,Eita,,Yana,,

Korang nak taw ta...Dy org br5 ni... BFF aq kat skolah la.. Tp ad agy cma gmbr ni ad org. Klu ta dh lma Lee wat 1-pr1.. Cuma sesetengah tu ta de FB.. Tu yg ta de gmbr tu.. Mira ni Lee panggil GianT.. Tp kalau dy melampau sngat panggil dy ZIP terus... hihihi.. Sebab ape? Tnya la Dia sendiri.. Sorry Mira ta brniat pun nak ejek...:DDD Kta kn kwn....Yg Ina tu pulak Lee suke kacau dia ntah kenape.. Tp kalau boring sangat mesti gy meja dia dan kacau dia la ape lagiiiii.... hihihi... Yaya pulak kannn hehehehehe... Lee suke sangat pinjam barang dia!!!! Barang dia best kowt..!!!!!! Iaitu Pen ahahahahahaha...! Masa buat Folio Geo Confem cari dy.. Kalau dy ta dtg Lee pinjam Mira punya... hahahahaha!! Kesian dy org Lee buat abis dkwat... hihihihi jahat arn..Hihihi Klau skrang EITA plak... Eita Lee suke sembang ngan dy ckp brlebihan tp Lee suke kwn ngan dy sbb dy pndai wat lawak... Dengar je mesti tawa xDDD Skrang Yana pulak.. Wei wei woi woi weh weh CUTE Lee kata mka dia CUTE tp yg mengacau Hidung dia.. opsssss terlepas sorry yana. xDDDD





Isnin, 4 April 2011

Koleksi Cerita kot..

Cerita ni ada yg reka sendiri..Ada yg diambil dari Google...
Selamat membaca..(:
Watak:Zaki(Mat Rempit sepenuh masa)
Mak Limah:Jiran
Pak Amin:Ayah kepada Zaki

Zaki seorang Mat Rempit sejati. Dia sanggup tidak bekeja semata2 untuk mnjadi Mat Rempit sepenuh masa. Kerjanya setiap hari hanyalah menunggang motor secara berbahaya di jalan-jalan sekitar kampungnya sambil menyergah dan mengorat anak2 gadis di kampunnya.

Pada suatu hari, malang tidak berbau, Zaki terlibat di dalam satu kemalangan di hadapan kubur cina di kampungnya. Akibat terkejut, Mak Limah yang kebetulan di dalam lori disergah oleh Zaki dan melatah sehingga tangganya membaling sebatang lembing tepat2 terpacak di dahi Zaki sehinggan tembus ke belakang tengkuk Zaki.Dengan cepatnya Mak Limah call Pak Amin dan Ambulans...

Serta merta Pak Amin ke hospital sebaik sahaja mendapat berita tentang anaknya yang cedera itu. Sebaik tiba di hospital, dengan menangis bagaikan bayi, kemudian Pak Amin bertanya kepada Doktor tentang keadaan anaknya.


Pak Amin:> Dok, bagaimana keadaan anak pak doktor?
Doktor:> Harap bertenang Pak Cik, anak pakcik cedera parah giler.

Pak Amin:> Bagaimana cedera parah giler ye Doktor? Bagaimana pulak keadaan kecederaannya doktor?



Doktor:> Sebatang lembing terpacak di dahi anak Pak Cik tembus ke belakang tengkuknya. Kami
takut sekiranya lembing itu terkena otaknya, anak Pak Cik boleh mati tau...


Pak Amin:> Kalau tak terkena kepala otak dia, dia mati tak doktor?


Doktor:> Kalau tak kena tak matilah! Tetapi dalam keadaan sekarang adalah sangat mustahil...


Pak Amin:> Oh begitu.... Syukur kerana anak Pak Cik selamat juga....


Doktor:> Kenapa Pak Cik? Pak Cik tak bimbang ke lembing tu terkena kepala otaknya? (Perasan: Pelik)


Pak Amin:> Anak saya tu Mat Rempit sepenuh masa Doktor, Mat Rempit mana ada kepale otak!


                              Sekian Terima Kasih kerana sudi memluangkan masa dengan membaca                                   cerita ini    

Ahad, 13 Mac 2011

CaRa BeRcaKaP BaHaSa K0ReA

Korang semua tahu tak >>Bahasa Korea<<??? Tak tahu?? Perlukan bantuan?? Disini ada serba sedikit maklumat....Korang baca mesti bosan...Tapi demi lebih memahami kepada Bahasa Korea kena la tahan kan... :P


내가 요즘 깜빡깜빡 잘 해 (Naega yoheum kkambbak kkambbak chal hae) >>Akhir-akhir ini saya menjadi sangat pelupa<<


아이고! 깜빡 했다 >>Ah! Saya lupa!<<


Annyeong-Haseyo >>Hi,Hai,Hello<<
Ko-map-sum-ni-da >>THANK YOU<<
Shil-le-ham-ni-da >>EXCUSE ME<<
Bang-gap-sum-ni-da >>NICE TO MEET YOU<<
Mi-an-ham-ni-da >>I AM SORRY<<
Irumi-meoyeyo? 
WHAT IS YOUR NAME? 


(meoyeyo) means WHAT IS~. 
(Irum) means NAME 
You have to know her/his name before she/he is out of sight!

Eolma-How much 

Eolma-yeoyo?=HOW MUCH IS IT? 

(How long) Eolmana-goellyeoyo? = How Long Does It Take?
Maybe you can check this before getting in a TAXI.

(Where) Yoegiga-eodiyeyo? = Where am I?
(Yeogi) means HERE

Are you lost? Don't know where are you? 
Don't be afraid! Just ask!

(Why?) Waeyo? = WHY? 
Something mysterious around you? Ask your Korean friends WHY?
PANGILAN NAMA 

O-ma - Ibu 
A-pa - Bapa 
Oppa - Abang (panggilan jika dipanggil oleh adik perempuan) 
Onni - Kakak (panggilan jika dipanggil oleh adik perempuan) 
Nuna - Kakak (panggilan jika dipanggil oleh adik lelaki)
Hyong - Abang (panggilan jika dipanggil oleh adik lelaki)
INTRODUCTION

I'm glad to meet you = Mannaso banggap sumnida.

I'm Huda = Che irumun Huda imnida
>>If you to talk with your name the word will be (Che irumun William imnida) example I use my name.

*kalau Kak Qutreen/Khalillah/Eriyza
Che irumun Qutreen imnida
Che irumun Khalillah imnida 
Che irumun Eriyza imnida 

How old are you? = Yonsega (to senior) ottoke toeshimnikka?
Naiga ottoke toeshiminikka?

I'm 20 years old = Iship se imnida
Iship se - 20 years old
Imnida - pelengkap ayat

I'm 27 = Iship chil se imnida

I'm 31 = Samship il se imnida

Where do you live? = Odiso sashimnikka?
Ikka - pertanyaan secara sopan

Which country are you from? = Odiso osyosumnikka?
Odi nara? Odi - where , Nara mean - country(this question less polite)


I live in Malaysia = Chon Malaysia salgo issumnida


How are you?/Hello = Annyonghashimnikka?more politely Annyonghaseyo?

Fine, thanks and you (name)? = Ne, tokpuneyo Ann shi nun ottoseyo?

Ann shi - shi - Miss Huda

Welcome = Oso oshipshio

Yes - Ne 
No - A-nio


Goodbye = Annyonghi kaseyo
See you later = Najung-e poepkessumnida
Najung-e - later
poepkessumnida - see u


See you tomorrow = Naeil poepkessumnida 
Naeil - tomorrow
poepkessumnida - see u

Take care = choshimhashipshio
Number

1 - Hana
2 - Tul
3 - Set
4 - Net
5 - Dasot
6 - yosot
7 - ilgop
8 - yodol
9 - ahop
10 - yol

one time - han bon (bon - time)
two times - tu bon
three times - se bon
four times - ne bon
five times - tasot bon
six times - yosot bon
seven times - ilgop bon
Numbering for say fon number/time in minute. .
1- il
2- i
3- sam
4- sa
5- o
6- yuk
7- chil
8- pal
9- ku
10- ship


Hours
1 o'clock - han shi (shi - o'clock)
2 - tu shi
3 - se shi
4 - ne shi
5 - taso shi
6 - yoso shi
7 - ilgop shi
8 - yodol shi
9 - ahop shi
10 - yol shi
11 - yorhan shi
12 - yoltu shi

1 minute - il bun (bun - minute)

2 minutes - i bun
3 minutes - sam bun

10 minutes - iship bun

5.10 - taso shi ship bun
5 - tasso
hour - shi
10 - ship
minutes - bun

saranghae - I love you 
saranghae do - I love you too
Dialog :)
How are you?
Annyonghaseyo..

Fine. And you?
Ne, annyonghaseyo

What's your name?
Irumi-meoyeyo?

My name is William
Che irumun William iaeyo

I'd like to introduce you to... this is my husband
Ibunun uri namppyonieyo

I'd like to introduce you to...this is my wife

Ibunun uri annae-eyo

I'd like you introduce you to...this is my boyfriend
Ibunun uri che nanja chin-gueyo

I'd like to introduce you to...this is my business partner
Ibunun che hoesa-tongnyo-eyo

I'm pleased to meet you

Manaso banggap sumnida
Do you live here?
Yogiso saseyo?

Where are you going?
Odi kaseyo?

What are you doing?
Mwo haseyo?

What's this is called?
Igol mworago pulloyo?

Beautiful, isnt it?

Arundamneyo 

Are you waiting too?
Tangshindo kidarigo kyeseyo?

Are you here on holiday?
Yohaeng haro oshossoyo?

I'm here for holiday
Yonghaeng haro wassoyo

I'm here on businees
Saop daemune wassoyo

I'm here to study
Kongbuharo wassoyo
*******************
Sure - mullonijo 

Just a minutes - Chamkkanmanyo


It's - kenchanayo

It's important - chung-yo haeyo

It's not important - chung-yo haji anayo
Not important - haji anayo

Are you ready?
chunbi dwaessoyo?

I'm ready
chunbi dwaessoyo
***********************
DAYS
Monday - Woryoil
Tuesday - hwayoul
Wednesday - suyoil
Thursday - mogyoil
Friday - kumyoil
Saturday - toyoil (bukan toyol ye)
Sunday - iryoil
*********************** 
MONTHS
January - irwol 
Feb - iwol 
Mac - samwol 
Apr - sawol 
May - Owol 
June - Yuwol 
July - chirwol 
Aug - parwol 
Sept - Kuwol 
Oct - Shiwol 
Nov - shibirwol 
Dec - shibiwol
***********************  
Seasons 
Spring - pom 
Summer - yorum 
Autumn - kaul 
Winter - kyoul
*********************** 
COUNTING DAYS 

One day - iril 
two days - i-il 
three days - sam-il 
four days - sa-il 
five days - o-il 
six days - yu-gil
*********************** 
 PRACTICE 
DIALOGUE 

What date is today? 
Onuri myochirieyo? 

It's 13 October 
shiwol shipsamiriyo 

It's 18 September 2005 
Ichononyon kuwol shippariri 

I was born in 1972 
Chonun chon-gubaek chil shibinyone tae-onassoyo
Tamat la sudah belajar...Sebenarnya panjang lagi tapi malas nk copy n paste....Mengatuk la nnti  Lee smbg k

Selasa, 22 Februari 2011

Syair Cintai Alam Sekitar
Rafe'ah Abdul Rahman


Aduhai adikku kakak berpesan,
Kelak dirimu jadikan panduan,
Cintailah keindahan jaga kebersihan,
Persekitaran indah tiada pencemaran.


Kempen kebersihan bersama dihayati,
Udara nyaman pasti dinikmati,
Sihat badan wajah berseri,
Negara aman hidup harmoni.


Jadilah warga bertimbang rasa,
Kepada alam membuat jasa,
Tanah dan tumbuhan dipelihara,
Kerosakan tiada bumi sejahtera.


Air sungai mengalir damai,
Ombak berlagu memukul pantai,
Unggas bernyanyi suasana permai,
Di hari minggu kita bersantai.


Jerebu berleluasa melanda negara,
Kebakaran dan kilang punca angkara,
Lapisan ozon semakin derita,
Tanamkan kesedaran atasi segera,


Amalan meludah membuang sampah,
Mengotorkan sekitar mesti ditegah,
Menghisap rokok menagih dadah,
Perbuatan yang buruk perlu dicegah.


Balak ditebang sesuka hati,
Tanah runtuh di sana sini,
Rancang pembangunan dengan teliti,
Wujudkan keseragaman pentingkan kualiti.


Pelbagai bungaan menghias taman,
Dapat dilihat sepanjang jalan,
Indah pemandangan destinasa pelancongan,
Majukan negara tingkatkan pendapatan.


Wahai adikku dengarlah tuan,
Bumi ini amanah TUHAN,
Jangan suka membuat kerosakan,
Nyawa terancam menggangu kesihatan.


Bumi ini amanah TUHAN,
Dijaga rapi ke akhir zaman,
Usah dicari kemurkaan TUHAN,
Kelak nanti ditimpa seksaan.


Tanah,udara dan lautan,
ALLAH /(TUHAN) kurnia pelbagai kegunaan,
Mesti dihayati penuh kesyukuran,
Pasti dilimpahi pelbagai kurniaan.


Sampai hati membuat kerosakan,
Menangis bumi banyak pencemaran,
Tanah,sungai,parit,lautan,
Kotor ditaburi sisa buangan.


Sematkan di jiwa semangat iltizam,
Janganlah suka berbuat kejam,
Flora dan fauna tidak terancam,
Kehidupan di dunia aman tenteram.


Gunakan minda dan kreativiti,
Mencanai lukisan ukiran seni,
Hiasan artifak menambah seri,
Sekitar indah hidup harmoni.


Langit di Tangan, 1995
Dewan Bahasa dan Pustaka.

Rabu, 16 Februari 2011

Hai korang,dah lama William x buat blog...Maaf laaa..ye XD lagi pun sekarang sibuk ulang kaji nk PMR katakan... hehe apa2 pun William nak kongsi cerita nie lucu betul... x caye??? cuba baca....INI CUMA REKAAN SEMATA-MATA BUKAN KENYATAAN...

Cerita (HANTU LAWAK)

Bermula cerita ini...:

Terdapat sebuah asrama di mna semua pelatih untk menjadi jururawat tggal.Mereka2 ini masih lagi belajar untuk menempatkan diri sebagai jururawat sekuarnya mereka dari pusat latihan tersebut.Mereka tidak mempunyai masalah di asrama itu sehingga kini. 

Beberapa minggu kemudian,seluruh asrama diarahkan untuk berpindah ke asrama yg lain.Asrama yg lain itu tidaklah terlalu jauh daripada asrama sebelumnya.Arahan ini dikeluarkan atas alasan keadaan bangunan asrama lama kurang memuaskan dan khuatir akan mengancam nyawa di mana bangunan itu mungkin sekali akan runtuh.


Para pelatih pun mengemas brang2 mereka dan berpindah ke asrama baru yg lebih cantik. Dalam banyak2 pelatih jururawat,terdapat 3 orang sahabat yang sangat rapat ibarat isi dengan kuku.Mereka ini ialah Nita,Aisyah dan Nurul.Mereka ditempatkan di dorm bernombor 342.Mereka bertiga ini yang peliknya ialah sebenarnya mereka ni jenis orang yang sangat penakut.Bak kata pepatah Bunk, "Tak Sedar Diri Lah Katakan". Bayangkan, mereka ni penakut tetapi suka bercerita pasal hantu tambahan pula di waktu malam. Eeeeee, peliknya.


Sedar tak sedar, malam pun tiba. Setelah selesai menjamah makanan yg disediakan di dewan makan para pelatih pun pulan ke dorm masing2.Begitu juga Nita, Aisyah dan Nurul.Mereka juga pulang ke dorm mereka.Mereka menyiapkan diri masing2 untuk tidur.Apabila ketiga-tiga mereka meletakkan kepala di atas bantal, mereka cuba melelapkan mata.Malangnya, ketiga-tiga mereka masih tidak dapat tidur.Apa lagi, mereka pun mulakan kerjaya mereka dengan bercerita hantu.Masing2 ada cerita hantu.Walaupun kaki dah menggeletar dan berpeluh-peluh, tetapi mereka masih menggagahkan diri untuk mendengar cerita hantu yg diceritakan.Tak lama kemudian, tiga sahabat pun tertidur.


Tepat jarum jam menunjukkan pukul 2.30 pagi, Nita dengan tiba-tibanya terjaga dari tidur yang lena atas alasan hendak membuang air kecil.Malangnya, dorm 342 agak jauh dari tandas. Kisah hantu yg diceritakan oleh Aisyah dan Nurul tadi masih terngiang-ngiang di telinganya.Ini membuatkannya berasa takut untuk pergi ke tandas seorang diri. Dia pun cuba mengejut Aisyah dan diakhiri dengan kegagalan.Kemudian dia mengejut Nurul lalu Nurul menjawab, "Saya mengantuklah, awak pergi la sendiri. Tak ada apa2 pun. Jangan takut". Dengan kata2 gramatis yg dilontar itu, Nurul pun menyambung tidurnya. 
Dalam keadaan yg memberanikan diri, Nita pun berjalan menuju ke tandas yg terletak di tingkat bawah. Setiap bulu roma Nita juga menegak dengan tegak dan padu. Akhirnya, Nita pun tiba di tandas. Dia pun masuk tanpa rasa segan silu. Semasa dia sedang menunaikan hajatnya, dia terbau sesuatu yg sangat harum. Nita pun menjenguk di luar pintu tandasnya. Dengan perasaan yg amat terkejut dan takut, Nita menutup mulutnya menggunakan tangan untuk mengelak daripada didengari oleh apa yg dia nmpk.


Nita melihat sesuatu yang menyerupai manusia duduk bertinggung mencuci pakaian. Rambutnya panjang dan berwarna putih. Nita teringat akan kata2 ibunya, jika ternampak sesuatu yg aneh, cubalah tegur. Nita pun bergerak perlahan-lahan ke arah wanita itu dan menegur, "Siapakah kamu?". Tida jawapan diterima. Tanpa berputus asa, Nita bertanya lagi, "Kenapa kamu berada di sini?". Tiada jawapan diterima. Pertanyaan ketiga Nita pun dilontar, "Apa yg bau wangi sangat ni?". Akhirnya, wanita itu melihat ke wajah Nita dan berkata "Makcik guna sabun DAIA baru,lupekan yg lain".


Rupa-rupanya mak cik tua itu menumpanqg di tandas asrama itu untuk mencuci pakaian kerana bekalan air di rumahnya yg tidak jauh dari situ terputus berkalan air. Nita pun berasa lega dan menuju pulang ke dormnya. Tidur  lena Nita pada malam itu.....


                  Cerita Tamat... Nak lagi? Nanti lah k? Nanti ada lagi lepas buat Catatan tentang kawan-kawan dan kelas....




19/2/2011


Hari pagi2 kena gi hospital... Pilu hati aq dengar nenek aq sakit....Sakit ape??? Tak tau lagi....Selepas pergi Hospital Selayang baru la tahu....Rupanya tekanan darah tinggi... :( sedih larhhhhh.... Sbb ape tekanan tinggi?? Doktor tk bgi tau kat aq... But mak ayah aq....Tapi aq gembira sbb nenek aq tk sakit teruk so boleh balik rumah...Aq sampai rumah nenek aq 8.30 lepas main2 ngan baby... Comel!! Tk caye??? Nanti aq upload gambar dia k... Lepas dok umah nenek terus balik umah agk2 smpai 9.30AM...Nak tanya aq on9 kat mna? Kat kereta larhhh... hehe....Jap lgi nk gi CC dalam kul 10 lebih..! Balik kul??? Tak tau lagi hahaha xD... Sekarang da pukul 9:39 Lee nak buat lyrics lagu Hilary Duff (Holiday).....


Lyrics of Holiday:>


I remember summers, you &
me lasting forever
Holiday come & we'd
never,never ever be apart


I remember spending, all of my
time,every minute
The two of us we had our own
rhythm, intune with the beat of my
heart


Now in the summer ( I miss you)
& in the winter ( I miss you)
it don't matter ( what I do)


Since you went
away, since you went
away


Now in the summer ( I miss you)
& in the winter ( I miss you)
it don't matter what I do
it don't matter what I say


You left it


You took a holiday from us
Took a trip & left your love
If your heart went down
forever


You should have told me
      where it was
You took a holiday from me
I guess you needed to be free


Would have loved you with no
                 measure
& now you got me asking
Where(where did you go huh?,
where did you go huh?)



Where(where did you go huh?,
where did you go huh?)did you go?
(where did you go huh?) Where did
                my heart go?

You took a holiday
Where
(where did you go huh?,



where did you go huh?)
Where 
(where did you go huh?,

where did you go huh?)
did you go?
Why did you leave?
This ain't no holiday for me

Walkin', watching you leave
   there's no talking
Back on my own it's so shocking
guess forever was just a dream

I think we could have
    made it,but our
history now is fading

My image of the future is
changing & baby damn that thing
called destiny, got the best of me

Now in the summer ( I miss you)
& in the winter ( I miss you)
It don't matter what I do
It don't matter what I say

You left it

You took a holiday form us
Took a trip & left your love
If your heart went down
           forever

You should have told me
       where it was
You took a holiday from me
I guess you needed to be free

Would have loved you with no
                 measure
& now you got me asking 
Where(where did you go huh?,
            where did you go huh?)


Where(where did you go huh?,
where did you go huh?)did you go?
(where did you go huh?)Where did 
my heart go?

You took a holiday
Where(where did you go huh?,
where did you go huh?)
Where(where did you go huh?,
where did you go huh?)

did you go?
Why did you leave?
This ain't no holiday for me

If I could take a step back,
make it turn out different
I would hide those bags,and
I'd tear that ticket

Never thought you and me would
be done in a minute
Now I'm making new plans and
you're just not in it

If I could take a step back,
make it turn out different
I would hide those bags,and
I'd tear that ticket

Never thought you and me would
be done in a minute
Now I'm making new plans and
you're just not in it

(Where did you go?)

You took a holiday form us
Took a trip & left your love
If your heart went down
           forever

Should've  told me where it
                   was
You took a holiday from me
I guess you needed to be free

Would have loved you with
          no measure
And now you got me asking

Where did you go?(Where?)
Where did you go?(Where?)
Where did you go?(Where?)
Where did you go?(Where?)

Where did you go?(Where?)
Where did my heart go?
You take a holiday

Where did you go? (Where?)
Where did you go? (Where?)
Where did you go? (Where?)
Where did you go? (Where?)

Where did you go?
(Where?) Why do you live?

This ain't no Holiday for me